Vad är bäst -att träna sig i form eller att vila en dag före match?

1/5 kl. 12:56

Träningsstudien visar att 5 set med 4 repetitioner explosiva upphopp med en belastning på 20-40 procent av 1RM max i knäböj är en användbar träningsmetod för att förbättra den explosiva förmågan och att det är effektivare för vuxna vältränade idrottare med lång tränings-
och tävlingsbakgrund att träna explosivt en dag innan tävling eller match än att vila sig iform.

När redan vältränade idrottare vill förbättra den explosiva förmågan under tävlingssäsongen kan ett kort explosivt träningspass en dag innan tävling eller match vara skillnaden mellan vinst och förlust i en snabb och explosiv sport.

Forskare har tittat närmare på vad som händer när vuxna vältränade idrottsutövare som tävlat i sin sport i minst 10 år väljer att träna eller vila sig iform en dag före tävlingsdagen. Snittåldern i testgruppen var 22 år och testpersonerna har tränat styrketräning i
mer än 6 år.

http://www.stack.com/a/how-to-use-a-short-workout-the-day-before-a-game-to-increase-your-explosiveness?utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=Promo

I början på träningsveckan utförde alla testdeltagarna tester av den explosiva förmågan. Halva gruppen tränade sedan explosiva upphopp som kan utföras med skivstång, Hexbar eller hantlar medan resten av deltagarna vilade sig i form utan att träna mellan testomgång 1 och 2.

Träningsgruppen utförde 5 set med 4 viktade upphopp med en vikt som motsvarar 40 procent av 1RM i knäböj. Nya tester av den explosiva förmågan upprepades 24-48 timmar efter träningspassen.

Resultatet av studien visar att vältränade idrottsutövare som utför ett litet antal viktade hopp dagen innan tävling eller match märkbart förbättrar den explosiva förmågan och att testgrupperna som inte tränade några explosiva hopp inte förbättrade sina resultat.

Träningsstudien visar att 5 set med 4 repetitioner explosiva upphopp med en belastning på 20-40 procent av 1RM max i knäböj är en användbar träningsmetod för att förbättra den explosiva förmågan och att det är effektivare för vuxna vältränade idrottare med lång tränings- och tävlingsbakgrund att träna explosivt en dag innan tävling eller match än att vila sig iform.

All Sport & Idrott

National Strength and Conditioning Association


Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438















Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll och har varit fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 samt utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson har ingått i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp. http://www.niclascarlson.se

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng