Aktiemarknaden dyker när sporteventen ställs in

2/1 kl. 23:59

Coronaviruset har slagit hårt i världsekonomin och det finns nästan ingen bransch som inte har drabbats av epidemin. Sporten är en av många branscher som drabbats hårt med många inställda sportevents, inklusive fotboll, boxing, atletiska evenemang, hästlöpning, cykling, lopp, hockey och nu senast fotbolls-EM.

Många arrangörer har beslutat att ställa in sina events eller blåsa av dessa till en senare tidpunkt. Säkerheten är högsta prio, sägs det. Det är inte heller ovanligt att man kör eventen utan publik och åskådare på plats. Alla fotbollsmatcher i England, Skottland och Wales kommer skjutas till april. Samtidigt lägger man om London Marathon från 26 april fram till den 4 oktober i år. Även Formula 1 drabbas när arrangören blåst av eventet helt.

På andra sidan kontinenten ser vi samma scenario. NFL, som är en av de största sporteventen i USA skjuts fram. Sporten ligger i coronavirusets spår.

I Tokyo planerar man dock fortfarande att arrangera OS. Kostnaderna för eventet har uppgått till 1,45 trillioner japanska yen (motsvarande 100 miljoner svenska kronor), och då är det självklart att man inte vill förlora alla pengar som lagts ner på eventet. Men det medföljer risker, vilket arrangören är medveten om. Hittills har man dock inte flaggat med att ställa in eventet.

Hur kommer sporten att påverka aktiemarknaden? I avsnittet nedan har jag analyserat situationen utifrån sportkalendern och de events som skulle eller ska äga rum.

Det är inte värt att investera i enskilda fotbollsklubbar eller sportklubbar. Trenden har avtagit, inte minst sedan många avbokat sina events. Andelar i Manchester United och den skottska klubben Celtic har båda förlorat mer än 28 % bara det här året, medan italienska Juventus droppat med hälften i värde. Effekten kommer även bli sårbar för Juventus huvudsponsorer som 24Option, som är en ab klubbens huvudsponsorer. Mer om deras engagemang kan du läsa om här: https://tradingtoplists.com/se/24option/

Likt klubbarna drabbas även enskilda varumärken av coronakrisen inom vissa områden. Adidas och Nike tappar sin exponering och reklam på sportevents som de betalat för. Även försäljningen i fysiska butiker har haft en nedgång, inte minst i Kina där man tvingats stänga sina affärer i virusets upptrappning.

Om du går i tankarna att investera i Adidas eller Nike så bör du avstå och vänta tills utbrottet lugnat sig. Inom ramen för amerikanska aktier drabbas även Disneys sportnätverk ESPN och Skysports, som kommer få fylla sändningstiden med annat innehåll. Liknande problem återses i Storbritannien med ITV, och BTGroup, samt i Europa med Telefonica.

Parallellt påverkas även arenorna, sporthallarna och många aktörer inom spel. Nasdaq har en komplett lista med statistik på sin hemsida: https://www.nasdaq.com/articles/5-stocks-mourning-the-cancellation-of-march-madness-2020-03-16

En av få branscher som tros klara sig bättre och som har potential är e-sporten som fortfarande förblir tillgänglig för användarna digitalt. Aktierna pekar fortfarande mot en bra nivå och förutspås ligga där – även om branschen i sin helhet kan se en mindre nedgång, särskilt för liveevents som i nuläget är omöjliga att genomföra. Två större events som skulle hållas i år är flyttade till ett annat datum.

När sporten kan få tillbaka sin gnista är omöjligt att säga, men det gäller att ha ögonen öppna för tillfällen att slå tillbaka.

Peter Nilsson

Peter Nilsson

Från Stockholm, Uppland

Medlem sedan 2020-03-18

Jag heter Peter Nilsson och är 43 år. Kommer ursprungligen från Stockholm och arbetar som konsult inom kommunikation.

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng

Information: Vi använder cookies för att ge dig bästa möjliga upplevelse. Genom att fortsätta surfa godkänner du detta. Läs mer