Åldersanpassad träning gör alla unga spelare snabbare på isen

9/8 kl. 08:41

Genom att anpassa träningen för varje åldergrupp och lägga till träning för snabbhet och rörlighet från 10 års ålder kan åkteknik och skridskosnabbhet förbättras med större och starkare muskler efter puberteten.

  • Niclas Carlson Gävle
  • www.webcoach.se
  • www.webcoach.se

Modern hockey är en sport som ställer höga krav på spelarnas förmåga att åka skridskor snabbt. Förmågan att åka snabbt när spelarna är små bygger på god balans. Det faktorer som inverkar positivt på åkningen under barn och ungdomsåren är frekvenssnabbhet och längden på skären.

Snabbhetsträning och rörlighetsträning ska tränas när spelarna är 10-12 år om syftet är att utveckla unga spelares förmåga att röra sig riktigt snabbt på isen.

I puberteten kommer benstyrka och mer muskelmassa att spela en lika viktig roll för åkningen. För att kunna upprätthålla en god åkteknik från ungdomsåren behöver spelarna större och starkare muskler på kroppen för att fortsatt kunna åka snabbt som junior

Rörlighetsträning kan användas för att förbereda spelarna innan annan träning. Det går också att rörlighetsträna istället för att cykla eller jogga ned efter träningspasset.

Rörligheten i ländrygg och ben börjar att avta när spelarna fyller 10 år. I 12 års ålder blir rörligheten nedsatt i axlar och bröstrygg. Det är därför som rörligheten tränas under hela uppväxten

Snabbhetsträning för unga spelare ska läggas först på träningen och ska alltid tränas på pigga ben. Forskning visar att 10 x 10 meter sprint två gånger i veckan innan ispasset räcker för att göra unga spelare snabbare.

För spelare som passerat puberteten kan rörlighet och skivstångsövningar som knäböj och marklyft tränas innan både sprintträning och ispass.

Sprintträning kan även köras på is efter uppvärmning med rörlighetsträning och tunga lyft för att göra äldre spelare snabbare.

Genom att anpassa träningen för varje åldersgrupp och lägga till träning för snabbhet och rörlighet från 10 års ålder kan åkteknik och skridskosnabbhet förbättras med större och starkare muskler efter puberteten.

Byter man ut långsam jogging och testcykel och lägger till rörlighetsträning, kort sprint och skivstångsträning kan alla spelare bli snabbare av rätt träning i rätt ålder.


All Sport & Idrott

Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438










Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll och har varit fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 samt utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson har ingått i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp.

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Från Gävle, Gästrikland

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng