Ett förbättrat konditionsvärde förbättar prestationen på planen

6/6 kl. 17:50

Usa ligger på andra plats sett till antalet licensierade utövare i världen och utvecklingen av professionella fotbollsspelare sker med fystränaren som nyckelfigur i multidiciplinära tränarteam.

  • Niclas Carlson Gävle
  • Webcoach Hälsa och Sport
  • Webcoach Sport PT online
  • Webcoach Sport PT online

En sammanställning av flera idrottsvetenskapliga studier inom fotbollen visar att spelare som förbättrar sitt konditionsvärde från från 58 till 64 genom högintensiv intervallträning under 4 x 4 minuter 2 gånger i veckan 8 veckor förbättrar testresultaten för flera fotbollsspecifika moment.

Förbättringen av ett redan bra konditionsvärde från 58 till 64 motsvarar en sluttid från 12.30 till 10.30 minuter på 3 km Cooper test.

Med hjälp av smålagspel 5 mot 5 under 4 x 4 minuter med aktiv vila under 3 minuter mellan varje ny match klarade spelarna av att hålla en pulsnivå mellan 90-95 procent av maxpulsen.

http://sportidrott.se/articles/view/trana-upp-konditionen-med-pulsmatare-och-boll

Resultatförbättringen av konditionsvärdet går att koppla specifikt till fotbollsplanen. Spelare som förbättrat sin kondition med högintensiva intervaller två gånger i veckan under 8 veckor rör sig 20 procent mer under en match.

Arbetskapaciteten höjdes från en snittpuls på 82 till 85 procent av max. Statistiken visar att bollinnehavet ökade med nästan 25 procent och att antalet snabba sprintlöpningar steg med 100 procent när konditionen förbättrades av högintensiv pulsträning genom smålagspel.

Sammanställningen av flera studier visar att ett förbättrat konditionsvärde hos spelarna i laget går att koppla ihop med tabellplaceringen och att spelare med bra kondition oftare är ordinarie från start.

Det gäller för spelare som vill spela från start i ett lag som placerar sig högt upp i tabellen att förbättra sitt konditionsvärde.

Cooper test är det man kallar ett funktionstest som stämmer väldigt väl med Vo2 max och går att påverka med viljestyrka, maxstyrka och hoppstyrka som blir till löpstyrka i spåret och på planen.

Det gäller bara att få jobbet gjort 4 x 4 minuter två gånger i veckan med en puls på 90-95 procent av max.

Strength & Conditioning Journal

All Sport & Idrott

Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438









Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll och har varit fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 samt utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson har ingått i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp. http://www.niclascarlson.se

doi: 10.1519/SSC.0000000000000054

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Från Gävle, Gästrikland

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng