Coronaviruset har kopplat grepp om världen och punkterat fotbollarna. Läktare gapar tomma, spelare springer runt till ljudet av sina egna rop och klubbar får skrapa ihop mynt i sina kassakistor för att hålla sig levande.

Nu meddelar Northmill Bank att man vill dra sitt strå till stacken. Genom att sponsra över 30 olika damföreningar i fotboll vill man uppmärksamma damfotbollen och hjälpa den få en skjuts framåt.

“Vi vet att det betyder mycket för ett lokalsamhälle att ha aktiva idrottsföreningar i sin egen stad, kommun eller ort”, skriver banken på sin hemsida.

“Viktigt initiativ”

Den svenska neobanken, som grundades 2006, kallar initiativet för “Power of We” och menar att man tror på kraften av att jobba tillsammans. Ambitionen är att skapa ett långsiktigt samarbete och möjligheter för klubbarna att få en stabil intäktskälla.

Föreningarna som har ingått detta samarbetsavtal är inte sena med att visa sin uppskattning och hylla initiativet. Det avser 2021 - ett år då många hoppas att verkligheten ska återgå till det normala, inte minst för fotbollen - och 2022.

- Vi vill verkligen uttrycka vår stora uppskattning för detta initiativ, särskilt som det är fokus på dam, säger en av klubbarnas ordförande.

En annan person, som är klubbchef, stämmer in i hyllningskören.

- Roligt och viktigt initiativ från Northmill Bank, säger han.

“Fantastisk respons”

Northmill Bank finns i fyra länder och står under tillsyn av Finansinspektionen. Banken erbjuder sparkonton, låneskydd och möjlighet att låna pengar via en kontokredit. Parallellt erbjuds även tjänsten “Reduce” som hjälper kunder att sänka sin ränta på befintliga lån och krediter. I dagsläget ligger dock en stor del av fokus på denna idrottssatsning. Det gör Simon Nilsson, Chief Commercial Officer på banken, ingen hemlighet av.

- Responsen har varit fantastisk och vi ser verkligen fram emot att komma igång och stötta svensk damfotboll, säger han.

Tidigare har större medier som Aftonbladet uppmärksammat division 2-fotbollen, om än för herrar, genom att lista de hetaste talangerna och de bästa spelarna.

Att förflytta rampljuset från toppen av näringskedjan - Allsvenskan och Damallsvenskan - till gräsrötterna och mindre föreningar i lägre divisioner är därför inget ovanligt.

“Långvarigt samarbete”

När det kommer till just damerna har intresset ökat på senare år, inte minst efter VM-bronset för två år sedan. SVT sänder exempelvis matcher från Damallsvenskan och bevakar ligan noga.

På sin hemsida skriver Svenska Fotbollförbundet att det finns 94 669 registrerade damspelare över 15 år och att 20 procent av alla 11-åriga flickor spelar fotboll.

En svensk neobank har visserligen inget direkt ansvar att sponsra eller uppmärksamma damföreningar, men inte desto mindre tänker Northmill Bank göra det.

Medan alla hoppas att planeten och fotbollarna ska börja snurra och rulla i vanlig takt igen finns denna bank - verksam i fyra länder - där för att stötta, stärka och sponsra.

- Vi vill satsa på idrotten och damfotbollen i synnerhet. Det är därför vi har startat det här initiativet och vi hoppas på ett långvarigt och fördelaktigt samarbete med klubbarna, säger Simon Nilsson.