Vad händer när snabbheten tränas före eller efter ispasset?

9/10 kl. 11:30

Tränare och unga spelare som ser vinsten i att vara nästan 1 meter före motståndaren till pucken kan med hjälp av resultaten i träningsstudien använda Shuttle Skate för att bli snabbare på isen.

J18-spelare som använde två stycken Shuttle Skate på pigga ben före varje ispass i 4 veckor kom i mål nästan 1 meter före spelarna i kontrollgruppen som bara tränat hockey utan att träna Shuttle Skate under testperioden.

En mindre studie gjord på Elittränarutbildningen ETU på Bosön i Svenska Ishockeyförbundets regi har valt att undersöka om skridskoåkning i form av start och stopp med snabba riktningsförändringar i början av träningspasset gör spelarna i testgruppen snabbare än spelare som tränat mer traditionellt med start och stopp på trötta ben i slutet av varje träning.

I studien deltog J-18 spelare som använde Shuttle Skate för att bli snabbare på isen. Shuttle Skate kommer från Pro Shuttle eller Shuttle Run som används inom snabba och explosiva sporter som amerikansk fotboll och ställer höga krav på spelarnas explosiva förmåga.

Shuttle Skate utfördes i träningsstudien under 4 veckor där spelarna utförde två stycken Shuttle Skate i början av varje isträning.

Testet anpassades så att spelarna åker från röda mittlinjen till blå för att sedan åka över röda för målgång vid motsatta blå med en arbetstid runt 7 sekunder.

De J18-spelare som använde två stycken Shuttle Skate på pigga ben före varje ispass i 4 veckor kom i mål nästan 1 meter före spelarna i kontrollgruppen som bara tränat hockey utan att träna Shuttle Skate under testperioden.

Spelarna i testgruppen förbättrade start, stopp och snabba riktningsförändringar både åt höger och vänster genom att träna ShuttleSkate på pigga ben i början av träningen.

Tränare och unga spelare som ser vinsten i att vara nästan 1 meter före motståndaren till pucken kan med hjälp av resultaten i träningsstudien använda Shuttle Skate för att bli snabbare på isen.

Hur gör ni i ert lag. Använder ni metoden start och stopp först på ispasset för att bli snabbare eller startar och stoppar ni i slutet av träningen för att bli riktigt trötta av träning?


Källa ETU Svenska Ishockeyförbundet (finns länken)

Kontakt: Johan Sedin M.Sc., Leg. Specialidrottslärare johan.sedin@skola.uppsala.se


All Sport & Idrott

Niclas Carlson Strength and Conditioning
coach -IFAF World American Football Team

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

TRÄNA MED WEBCOACH SPORT
http://www.webcoach.se






Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor och en av grundarna av Skandinaviska Kiropraktorhögskolan. Niclas är licensierad fystränare genom Riksidrottsförbundet RF och Bosön och ingår i RF-Elit som utbildare av RF specialförbund som vill skapa prestationer av världsklass vid internationella mästerskap. Niclas Carlson är utvecklare av tjänsten Webcoach Hälsa och Sport för resultatstyrd träning på nätet som fått internationell uppmärksamhet och belönats av Statens Innovationsmyndighet Vinnova. Niclas Carlson är också Strength & Conditioning coach för IFAF World Team -Världslaget i amerikansk fotboll och har varit fys och utvecklingsansvarig i Svenska Amerikanska fotbollsförbundet sedan 2005 samt utbildare för Svenska Ishockeyförbundet i Träningslära och Hockeyatletism. Niclas Carlson har ingått i utbildningsutskottet för Gästriklands ishockeyförbund sedan 2014 och samarbetar med agenter och agenturer för hockey, basket och fotboll och hjälper spelare över hela världen att prestera på topp. http://www.niclascarlson.se

Niclas Carlson

Niclas Carlson

Från Gävle, Gästrikland

Medlem sedan 2009-05-08

Kiropraktor Niclas Carlson kommer från Gävle och är Högskoleutbildad och legitimerad av Socialstyrelsen. Niclas Carlson är tidigare t.f rektor oc... Läs mer

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Veckans mest lästa

Facebook

Nyhetsbrev

Hjälp

Stäng