Det finns tränare som får ut det lila extra av varje individ gång på gång. Den information som tränaren ger kan ha stor effekt på slutresultatet. För att undersöka effekten av att tränaren ger olika instruktioner inför ett stående längdhopp utvärderades tre olika sätt sätta att instruera. Nära 70 deltagare valdes slumpvis ut till en av tre hoppgrupper och en referensgrupp. Den första testgruppen fick instruktionen att hoppa så långt det gick från utgångspunkten med vad man kallar ett externt fokus där resultatet av rörelsen står i centrum. Hoppare i den andra gruppen fick instruktioner om hur själva rörelsen går till och uppmanades att tänka på att använda ben bättre för att hoppa långt. En intern instruktion som istället fokuserar på hur rörelsen ska utföras. Instruktionen till den tredje gruppen var också intern med budskapet att sträcka ut knäleden fortast möjligt i uthoppet. Den grupp som instruerades av en tränaren med externt fokus att hoppa så långt som möjligt från utgångspunkten hoppade nästan 200 cm. Grupp två och tre som istället instruerades med internt fokus på rörelsens utförande hoppade i snitt runt 175 cm respektive 180 cm. För att bättre nå fram till sina aktiva kan tränare som ger instruktioner till utövarna med fördel välja ett externt fokus. Det är mer effektivt att fokusera på att hoppa långt istället för att fokusera på hur man hoppar på rätt sätt. Resultatet av studien får stöd av liknade forskning kring motorisk inlärning där fokus bör ligga på effekten av en rörelsen istället för på rörelsens utförande för att resultaten ska bli så bra som möjligt.

Journal of Strength & Conditioning Research

Niclas Carlson
Leg.kiropraktor
för Hälsa Sverige

http://www.niclascarlson.se

WEBCOACH
http://www.webcoach.se

Gilla på Facebook http://www.facebook.com/pages/All-Sport-och-Idrott/10888090915438

doi: 10.1519/JSC.0000000000000825